شنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۸۶

Cheshmeh Ali - چشمه علی


چشمه علی یا چشمه سورنا , با قدمتی هشت هزار ساله یکی از نقاط تاریخی ری باستان میباشد . از سال 1934 تا 1936 اولین کاوش ها در این منطقه توسط شخصی بنام اریک اشمیت انجام گرفت و سفال هایی کشف شد . قدیمی ترین شواهد تاریخی در این نقطه به هزاره چهارم قبل از میلاد میرسد . این محل در هزاره سوم پیش از میلاد ناگهان متروک شد و دوباره از هزاره دوم مسکونی و آباد گشت‌. آثاری از عهد پارت‌ها ( حصار معبد آناهیتا متعلق به آغاز عصر مسیحیون‌ ) ، ساسانی‌ها و حمله اعراب وحشی تا عهد تیموریان نیز در این محل به دست آمده است‌ . به استناد روایت‌های مختلف‌ تاریخی , مادر زرتشت نیز در این مکان متولد شده است‌ . درباره آب چشمه گفته می‌شود که از جاجرود و قیطریه تأمین می‌شود و پس از گذر از راه‌های زیرزمینی‌ ، از دل تپه می‌جوشد . چشمه علی به عنوان یک منطقه طبیعی شناخته شده است‌ . برج و باروهای آن در هنگام استحکام به چهار تا پنج متر می‌رسید و سوراخ‌های دیده‌بانی و آتش‌دان هایی داشته است که هنوز هم آثار آن باقی مانده ‌. اکنون حدود ۱۰۰ متر از دیوار آن بازسازی شده است‌ . وجود نقش برجسته‌ای از فتح علیشاه قاجار ،در حال تاج‌گذاری‌ ، بر صخره مسلط بر آب‌های چشمه‌علی از ویژگی‌های منطقه است و آن را نباید با نقش برجسته‌ای که همین پادشاه را سوار بر اسب و در حال شکار نشان می‌دهد اشتباه کرد. قبلن این نقش برجسته متعلق به دوران ساسانی‌ها بوده است‌ که به دستور این شاه بی کفایت تخریب و بجای آن این نقش برجسته حک شد . نام چشمه به امام اول شیعیان باز می‌گردد که ساکنان اطراف چشمه در دوران حمله اعراب به ایران بر آن نهادند . اما ایرانیان باستان این چشمه را سورنا می‌نامیدند زیرا در کنار معبد آناهیتا قرار داشته است ‌. در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران ، قالي‌ها و قاليچه‌هاي خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصيتي است که فرش را خوب تميز و ‌روشن‌تر و پرجلاتر مي‌سازد ، در آب چشمه‌علی مي‌شستند .


چهارشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۸۶

سگ یا آدمیزاد :

این تصویر رو که دیدم خیلی متاسف شدم . مادری که یک عمر زحمت کشیده برای این نره خر , مثل سگ قلاده ش رو گرفته و داره میبرش بیمارستان . شعور آدم های مذهبی واقعن در همین حده ؟؟؟

پنجشنبه، تیر ۲۱، ۱۳۸۶

ذوب شده در مذهب :

اینها یه مشت در و دیوانه نیستن ! اتفاقن اداعای عقل و شعور میکنن ولی فقط خودمون میدونیم که چقدر بدبختن . شیرجه زدن در گل و لای یعنی حرمت گذاشتن به عاشورا . عاشورا چیه که پیروانش چی باشن .... والا !!!!

یکشنبه، تیر ۱۷، ۱۳۸۶

دکتر علی جلالی :

این آدم از ناف ده بلند شد اومد شهر و درس خوند و مدارج عالی رو گذروند و حالا در جهان میدرخشه ! بنیال گذار دهکده جهانی هم ایشون هستن ! شهر الکترونیکی کیش رو بنیان گذاشت و خیلی خدمات شایانی انجام داده از جمله طرحی بسیار جالب که در یکی از دهات دور افتاده ایران شبکه فیبر نوری اینترنت رو ایجاد کرد و روستاییان رو با این پدیده آشنا !

این نشون میده که آدمی اگه بخواد میتونه از صفر به عرض برسه و فقط همت لازمه و بس ... فقط ای کاش این آدم در راه برخورداری همه جامعه از اینترنت بدون سانسور هم اقداماتی میکرد ...
سرویس پیشرفته مدارس در ایران :

فقر و فلاکت مردم به جایی رسیده که از هر راهی برای تامین معاش استفاده میکنن ! این نمونه کوچکی از روشهای کسب درآمد ایرانیان هست ...

پنجشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۸۶

تاتوی اسلامی :

قابل توجه خواهران و برادران حزب الهی !جل الخالق !
مردم صور قبیحه نقش میکنن و اینا هم آیه ....